Ekonomi

Almanya’nın ihracatı Eylül’de beklentilerin üzerinde düştü

Almanya’nın ihracatı eylül ayında küresel ekonomideki sakinliğin etkisiyle aylık bazda yüzde 2,4 ile beklentilerin üzerinde geriledi.

Almanya Federal İstatistik Ofisi (Destatis), ülkenin Eylül ayı dış ticaret verilerini açıkladı. Buna göre ülkede ihracat, mevsim ve takvim etkilerinden arındırıldığında eylül ayında bir önceki aya göre yüzde 2,4 azalarak 126,5 milyar euroya ulaştı. Piyasa beklentisi, Eylül ayında ülkenin ihracatının yüzde 1,1 oranında azalacağı yönündeydi.

Eylül ayında ithalat yüzde 1,7 azalarak 110 milyar euroya geriledi.

Böylece Almanya’nın mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış dış ticaret fazlası 16,5 milyar euro oldu. Eylül 2022’de söz konusu tutarın 5 milyar euronun üzerinde olduğu kayıtlara geçmişti.

Eylül 2022 ile karşılaştırıldığında ihracat yüzde 7,5, ithalat ise yüzde 16,6 azaldı.

Almanya’nın eylül ayı ihracatının 69,8 milyar euro’su Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yapıldı. Ülkenin ithalatının 58,7 milyar euro’su AB ülkelerinden gerçekleşti.

Ağustos ayıyla karşılaştırıldığında AB ülkelerine ihracat yüzde 2,1, bu ülkelerden ithalat ise yüzde 2,6 azaldı.

Destatis verilerine göre Almanya’nın en önemli ticaret ortağı Çin’e ihracatı ağustos ayına göre yüzde 7,3 azalarak 7,3 milyar euroya ulaştı. Söz konusu dönemde Almanya’nın diğer önemli ticaret ortağı ABD’ye ihracatı eylül ayında yüzde 4 düşüşle 12,8 milyar euroya, Rusya’ya ihracatı ise yüzde 11,2 düşüşle 600 milyon euroya geriledi. Rusya’dan yapılan ithalat ise yüzde 7,5 artışla 200 milyon euroya ulaştı.

Öte yandan ülkenin Ocak-Eylül dönemindeki ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,1 artarak 1 trilyon 177 milyar euroya ulaştı.

Analistlere göre küresel büyümenin yavaşlaması, sanayi üretimindeki düşüş ve tüketicilerin artan enflasyonla baş etme mücadelesi de Alman ihracatını olumsuz etkiliyor.

ING Küresel Makro Araştırma Lideri ve Almanya Baş Ekonomisti Carsten Brzeski, konuya ilişkin değerlendirmesinde, “Dış ticaret artık Alman ekonomisinin güçlü ve kalıcı büyüme itici gücü değil, tam tersine engel teşkil ediyor.” sözlerini kullandı.

Alman ekonomisinin geri kalanı gibi ihracat departmanının da resesyon ile sakinlik arasındaki çizgide sıkışıp kaldığını belirten Brzeski, “2022’nin başından bu yana net ihracat, altı çeyreğin dördünde ekonomiyi olumsuz etkiledi. Tedarik zincirindeki aksaklıklar, daha parçalı bir küresel ekonomi ve Çin “Almanya’nın ihracatta hedef pazar olmaktan çıkıp rakip bir ülke haline gelmesi, Alman ihracat sektörü üzerinde baskı yaratıyor.” değerlendirmesinde bulundu.

Öte yandan Alman ekonomisi yılın üçüncü çeyreğinde zayıf alım gücü ve yüksek faiz oranları nedeniyle bir önceki çeyreğe göre yüzde 0,1 oranında küçüldü.

Hükümet, 11 Ekim’de küresel ekonomideki durgunluk nedeniyle daha önce yüzde 0,4 olarak açıkladığı bu yılki resmi büyüme beklentisini eksi yüzde 0,4’e güncellemişti.

Uluslararası Para Fonu (IMF) da Almanya’ya yönelik bu yıl büyüme beklentisini eksi yüzde 0,3’ten eksi yüzde 0,5’e indirerek, Almanya’nın bu yıl küçülen tek gelişmiş ülke olacağını bildirdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu